DİKKAT EKSİKLİĞİ NASIL
ANLAŞILIR
Dikkat eksikliği konusunda merak edilen konu
çocuklarda dikkat eksikliği nasıl anlaşılır, sorusunun yanıtıdır. Çocuk sürekli
olarak, kendisinden toplumsal kurallara uyması ve öğrenmeye yönelik bir takım
faaliyetler yapması istendiğinde bunu yapmıyorsa, dikkat yetersizliği
sorunundan söz edilebilir. Dikkat eksikliği olan çocuk komut almakta zorlanır.
Kendisinden bir şey yapılması istendiğinde bunu yapmakta zorlanır. Ama dikkat edilmesi gereken, örneğin 3 yaş çocuğunun dikkati adeta
saniyelerle sınırlıdır. Bir objeyle kısa süreyle oynuyor diye ona dikkat
yetersizliği teşhisi konulamaz.
Anne aşırı kural koyuyorsa ve her koyduğu kuralı
takip etmeli.Çünkü çocuktan sayılı bir şeyi talep etmeli ve bunu da takip
etmelidir.Yoksa çocuk konulan kuralara uymaz, buna da dikkat yetersizliği
denemez. Okul öncesi dönemde anne, “ben bu çocukla baş edemiyorum diyorsa,
uzmana gidilmelidir. Çünkü bu çocukların bir bölümünde dikkat yetersizliği
olabilir. Dikkat eksikliği isimli sendromu veya dürtüsellik genellikle erkek
çocuklarda görülüyor. Ayrıca bu sorunun ortaya çıkışında genetik faktörlerin de
etkisi bulunuyor.
NEDENLER
Ø Beyindeki bazı alanlardaki hormonel dengesizlik (DEB gösterenlerin promotor
korteks ve üst prefrontal kortekste daha düşük serebral glukoz
metabolizmasından söz edilmektedir.)
Ø Doğum öncesi ve doğum sırası etkenler
Ø Duyu organlarında (görme – işitme organları) patolojiler
Ø Psikolojik etkenler.
Ø Genetik ve çevresel faktörler.
TAVSİYELER
Dikkat dağınıklığı olan çocukların bu durumları erken fark edilebilir ve kendilerine yardımda bulunulabilinirse başarıyı yakalayabilirler. Anne ve babalar çocuklarına şu şekillerde yaklaşmalıdırlar:
Ø Öncelikle dikkat dağınıklığı hakkında bilgi sahibi olun.
Ø Çocuğun davranışlarını ya da derslerle ilgili yaşadığı sıkıntılarını yaramazlık ya da tembellik olarak yorumlamayın.
Ø Evde vereceğiniz görevlerle ( ilk önce onun da hoşuna giden görevleri tercih etmelisiniz) dikkat yoğunluğunu ve süresini artırın.
Ø Davranışları ile ilgili daha sık geri bildirimde bulunun, sonuçlarını paylaşın.
Ø Dikkatli davranışlarını ödüllendirin (ödülün her zaman maddi olması gerekmez, ebeveynin ilgisi ve mutlu olduğunu göstermesi yeterli olabilir).
Ø Çocuk kendisinden beklenilenin ne olduğunu tam anlamıyla bilmelidir. Bu nedenle beklentilerinizi açıklayın. Ve beklentilerinizde tutarlı olun.
Ø Büyük resimli kitaplar alın ve okutun.
Ø Bilmece çözmek, resimleri eşlemek gibi hafıza ve dikkat üzerine olumlu etkiler yapacak etkinlikler tercih edin.
Ø Boyama, boncuk dizme ve el işlerine teşvik edin.
Dikkat dağınıklığının tedavi sürecinde özel eğitim programlarının uygulanması gerekebilir. Olumsuz davranışların düzeltilmesi ve yerine olumlu davranışların konulması için çeşitli destekleyici ve davranışçı tedavi teknikleri uygulanabilir. Aile terapisi önerilebilir. Dikkat dağınıklığının çok yüksek olduğu durumlarda hekim kontrolünde ilaç tedavisi de söz konusu olabilir.
Dikkat dağınıklığı olan çocukların bu durumları erken fark edilebilir ve kendilerine yardımda bulunulabilinirse başarıyı yakalayabilirler. Anne ve babalar çocuklarına şu şekillerde yaklaşmalıdırlar:
Ø Öncelikle dikkat dağınıklığı hakkında bilgi sahibi olun.
Ø Çocuğun davranışlarını ya da derslerle ilgili yaşadığı sıkıntılarını yaramazlık ya da tembellik olarak yorumlamayın.
Ø Evde vereceğiniz görevlerle ( ilk önce onun da hoşuna giden görevleri tercih etmelisiniz) dikkat yoğunluğunu ve süresini artırın.
Ø Davranışları ile ilgili daha sık geri bildirimde bulunun, sonuçlarını paylaşın.
Ø Dikkatli davranışlarını ödüllendirin (ödülün her zaman maddi olması gerekmez, ebeveynin ilgisi ve mutlu olduğunu göstermesi yeterli olabilir).
Ø Çocuk kendisinden beklenilenin ne olduğunu tam anlamıyla bilmelidir. Bu nedenle beklentilerinizi açıklayın. Ve beklentilerinizde tutarlı olun.
Ø Büyük resimli kitaplar alın ve okutun.
Ø Bilmece çözmek, resimleri eşlemek gibi hafıza ve dikkat üzerine olumlu etkiler yapacak etkinlikler tercih edin.
Ø Boyama, boncuk dizme ve el işlerine teşvik edin.
Dikkat dağınıklığının tedavi sürecinde özel eğitim programlarının uygulanması gerekebilir. Olumsuz davranışların düzeltilmesi ve yerine olumlu davranışların konulması için çeşitli destekleyici ve davranışçı tedavi teknikleri uygulanabilir. Aile terapisi önerilebilir. Dikkat dağınıklığının çok yüksek olduğu durumlarda hekim kontrolünde ilaç tedavisi de söz konusu olabilir.
ÇOÇUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ÖĞRETMENİ
DAMLA ÖZKAN J
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder