3 yaş Çocuğunun Gelişim Özellikleri
Duygusal Özellikler
•
İnat yaşıdır. Çocukları
3 yaşına gelen anne babalar buna hazır olmalıdır. Bu dönem, bazı çocuklarda
oldukça şiddetli geçerken bazı çocukların ise bu dönemi hiç geçirmediği ya da
hafif geçirdiği görülmektedir.(jersild 1971; zembat unutkan 2001,s.13)
•
2,5 yaştaki inat,
hırçınlık,ben merkezci yapı giderek daha ılımlılaşmaya başlamıştır ancak
bitmemiştir
•
Çocuk giderek daha
olumlu ve dengeli bir birey haline dönüşmeye başlar
•
3 yaşından itibaren oyun
çağına giren çocuk ,motor becerilerinin gelişmesiyle çevre üzerinde egemenlik
kurmakta ve bunu giderek geliştirmektedir.
•
Sembolik oyun bu evrede
çocuğun gelişimini sürdürür. Çocuk sembolize ettiği şeylerle ilgilidir. O uyur
gibi, el yıkar gibi yapmaktan hoşlanır. Yemek yerken çatal, kaşık kullanır.
•
ellerini yıkar ama kurularken gözetim altında
tutulmalı, gerekirse yardım edilmelidir. Pantolonunu, şortunu indirebilir,
yukarı çekebilir ancak ilikleme de, fermuar kapatma da yardım gerekir.
Genellikle geceleri altını ıslatmaz.
•
Daha yumuşak ve sevecen
bir tutum içindedir. Çevresindekilere sevgiyle ve güvenle yaklaşır. Ev işleri,
bahçe işi, alışveriş gibi işlerde yetişkine yardımcı olmaktan hoşlanır. Çevreyi
derli toplu tutmaya özen gösterir.
•
Oyun sırasında kendi kendine konuşma giderek
azalır ve yerine başkalarıyla konuşmaya bırakır. Başka çocukları oyunlarına
katılır. Oyuncak, şeker gibi nesneleri paylaşma anlayışı gelişmiştir.(yavuzer
2004,s.191)
•
3-4 yaş arasında geçen
süre pek çok yönden büyüme ve olgunlaşma konusunda belirgin özellikler ortaya
koyar.
•
3 yaştan hemen önce
problemli bir gelişim safhasında olan çocuk 3 yaşına geldiğinde
negativizm(yetişkinle ve olaylarla zıtlaşma) yerini pozitivizme
(uzlaşmaya)bırakır.
•
Ancak hala
kararsızlıklar görülür.
•
Dikkatlerini iki farklı
uyarıcıya yöneltmekte zorlanırlar. Ve dikkatlerini bir durumdan diğerine
yönlendirmede yetişkinin yardımına ihtiyaç duyarlar.
•
Özel nesnelere karşı
korku duyabilir.ancak karanlık ve yalnızlık korkuları fazladır.
•
Bu yaşlarda sık sık
korkulu rüya görürler.
•
Çevresindeki diğer
bireylerle uyumludur.ancak yinede çok uyumlu olduğu söylenemez.
•
3 yaş çocuğu artık daha
az “bencil” ve annesine daha “bağımlı”
olur. Çocuk bu dönemde öfke ve kırıklığını hala fiziki olarak yansıtır. Daha
güçlü bir benlik duygusu vardır. Bağımsızlığını kaybetme endişesi olmaksızın
itaat etme eğilimindedir. Çünkü 3 yaş çocuğu kurallara uymaktan hoşlanır. (yavuzer
2005,s.52)
•
3,5 yaşında yaşam çocuk
için daha zor olmaya başlar. O dönemi (kendi kendini yönetme ) amacına dönük
mücadele, kendini yeniden hissettirir. Genellikle o artık kolay karar
verebilen, atılgan bir bireydir. Fakat büyümesinin başkalarından bağımsız
olarak gerçekleştiğini anlaması nedeniyle hala duygusal anlamda kendini
güvensiz hisseder.(yavuzer 2005,s.52)
•
3 yaşındaki çocuk artık
çevresinde kendisinden bağımsız bir dünyanın varlığını ve kendisinin o dünya
içinde bir birey olduğunu kabul etmeye başlamıştır.
•
Bu evrede çocuk kendi
özel ayrı bir benlik ve cinsiyet duygusu geliştirmeye başlar.
•
Cinsel rollerin
belirlendiği bir dönemdir.
•
Toplumun cinsiyete karşı
tutumlarını dikkatle izler ve öğrenmeye çalışır.
•
Kazandığı güven ve
özerklik duygularına paralel olarak yavaş yavaş çevresini keşfetmekte ve çevre
üzerinde bir denetim gücü kazanmaktadır.
•
Bu evrede rastlanan ani
öfke belirtileri çoğunlukla eşyaya yönelmiştir.
•
3-4 yaş çocuğun yavaş
yavaş paralel oyun evresine geçtiği bir dönemdir.
•
Gündüz yaşanan olaylar
ve korkulu yaşantılar uykudada etkisini sürdürür.geceleri korkulu düşler
görebilir.
•
Oidipal çatışma
yaşanabilir(karşı cinsten ana babaya cinsel içerikli ilgi gelişir.bu ilgi
karşısında reddedilirse kendini suçlu hisseder.bu özellikler 3 yaşın sonlarına
doğru görülmeye başlar.ve yaklaşık olarak 5 yaşın bitiminde son bulur.(Freud)
•
Cinsel bölgelerin
uyarılmasından aşırı heyecan duyma ve cinselliğe karşı aşırı ilgi oluşmaya
başlamıştır
•
Erikson’ a göre bu dönem
girişim ve ardından gelen suçluluk
duygusu ile karakterizedir.
•
Bu dönemdeki çocuklarda
fantazi(karşı cinsiyetteki ebeveyne sahip olma dolayısıyla aynı cinsiyetteki
ebeveyni rakip görme)şeklinde bir girişkenlikleri vardır.ebeveynler çocuklarını
cezalandırırsa bu duygu suçluluk duygusuna dönüşecektir.
Bilişsel gelişim
•
10 a kadar ezbere
sayabilir.
•
4-10 kadar nesneyi
ismiyle tanır
•
Ana renkleri tanıyabilir
•
Bazı konum kavramlarını
anlar
•
Dik çizgi,daire,artı
,kare çizebilir.
•
Daire,üçgen,kare
şekillerini tanıyabilir.
•
Cinsiyetini öğrenir
•
Basit ve bilinen bir
hikayede ‘sonra ne oldu’ sorusuna cevap verebilir.
•
Model olunduğunda 3
küple köprü yapar.
•
Büyüklük ,sayı ile ilgili bazı kavramları anlar
•
Zıt kavramların çoğunu
anlar(büyük*küçük/az*çok/sıcak*soğuk)
•
Sembolik düşünce
görülür.
•
Sözel olarak
yönlendirildiğinde 10 vücut kısmını gösterebilir.
•
İlişkili nesneleri ayırt
ederek ifade edebilir.(üç nesne arasından ilişkili olan ikiyi seçme)
•
Birebir eşleme
yapabilir.(bebek/biberon)
•
Nesneleri
sınıflandırabilir.(mandallar/legolar)
•
3–4 yaş civarında çocuklar büyük ölçüde dış
dünyayı zihinde sembollerle temsil edebilirler. Yetişkin ve yaşıtları ile
serbestçe etkileşimde bulunabilirler.(yavuzer,1993 s.88)
•
Birden fazla nesnelerin çok olduğunu bilir ve
çoğul olarak ifade edebilir. 5 parçalı bir nesneyi büyükten küçüğe doğru
sıralayabilir. Gözleri kapalıyken sadece bildiği nesneleri
tanıyabilir.(bumin,1996; unutkan 2003,s.15)
•
Çocuk 3 yaşına geldiğinde köpek, at; kız, erkek
gibi birbirinden farklılaşmış kavramlar oluşturmuştur, ancak hala somutturlar.
Gerçek nesnelerin dış özelliklerine bağlıdırlar. Bu yaştaki çocuklar kavramları
betimleyemez ve kıyaslayamazlar.(zembat, unutkan,2001.s.10–12)
Fiziksel ve motor özellikler
•
Ayak değiştirerek
merdiven çıkabilir
•
Merdiven inerken dengeyi
tam sağlayamayıp her basamakta iki ayağını birleştirebilir
•
Tırmanma aletlerine
çıkabilir.
•
Çok ağır olmayan eşyaları:
öne , arkaya , yana doğru itebilir ve çekebilir.
•
Üç tekerlekli bisiklete
binebilir
•
Parmak ucunda durabilir,
yürüyebilir
•
Çift ayakla zıplayabilir
•
Tek ayağının üzerinde
durabilir
•
Topu kollarıyla yukarı
doğru atabilir
•
Kendisine atılan topu
kollarıyla yakalayabilir
•
Topu ayağıyla vurarak
uzağa atabilir.
•
Her iki elini kullanarak
7 veya daha fazla küpten kule yapabilir
•
Daha az dökerek yemek
yiyebilir
•
Su dolu bir bardağı
dökmeden taşıyabilir
•
Dişlerini
fırçalayabilir,ellerini yıkayabilir,ayakkabılarını giyebilir
•
Tuvaletini haber verir
•
Büyük boncukları ipe
dizebilir
•
Üç parmağını kullanarak
boyama yapabilir
•
Yuvarlak,dik,yatay
çizgiler çizebilir
•
Makas kullanabilir
•
İnsan resmini: yuvarlak
bir kafa içinde gözler ve ağız şeklinde çizer.
•
Parktaki oyuncaklara
çeviklikle binebilir
•
Geri geri yürümeyi
kolaylıkla başarır
•
Ani dönüş ve duruşları
yaparak başarılı şekilde koşabilir,
Grafik faliyetlerin gelişimi
•
Adam resmini tipik
olarak baş olarak çizer çünkü bu yaş çocuğuna en önemli görünen kısım baştır
•
Çember çizebilir
•
Taklit ederek çarpı
yapmayı öğrenir
Dil gelişimi
•
Konuşurken ses tonunu
duruma göre değiştirebilir,alçaltıp, yükseltebilir.
•
Sözcük dağarcığı oldukça
gelişmiştir.
•
Sözleri yabancılar
tarafındanda anlaşılabilir.ancak hala artikülasyon hataları vardır.
•
3–4 yaş çocukları söz
diziminde özne-nesne-yüklem arasındaki fonksiyonel ilişkiyi anlar ve
ifadelerinde kullanırlar. 4 kelimelik cümle kurabilir. İçinde, dışında,
altında, üstünde gibi ifadeleri anlayabilirler. İki bağımsız emri yerine
getirebilirler. Deneyimlerini anlatabilirler.
•
Sık kullanılan
nesnelerin nasıl kullanıldıklarını söyleyebilirler, istenildiğinde adını
soyadını söyleyebilirler. (atay, şahin 2003,s.128)
•
Konuşmalarda bağlaç,
sıfat, kişi zamiri kullanır.(zembat; unutkan 2003,s.52)
•
3–4 yaş arasında
çocukların birçoğu kendi ana dillerinin temel yapılarını öğrenirler. Söz dizimi
yapısı yetişkininkine benzer. Sözcük dağarcığı 900 civarındadır. Geçmiş,
şimdiki ve geniş zaman kullanımı görülür.(dönmez ve diğerleri 2000,s.84)
•
Kendisine
hatırlatılmadan tanıdığı yetişkinlere selamlar. Basit bir sohbete katılır.
Sözel direktif verildiğinde 10 vücut kısmını gösterir. Basit ve sık tekrarlanan
hikâye de “sonra ne oldu” sorusuna beklenen cevabı verir. Telefona cevap verir,
yetişkini telefona çağırır. Soru cümlesi için “mi” ekini kullanır. Çoğul
eklerini yerinde ve doğru kullanır. Konuşması yabancılar tarafından rahatlıkla
anlaşılır. (güven, bal 2000,s.147)
•
Cümleler daha gramatik
hale gelmiştir. Artık aralarında neden sonuç ilişkisi bulunan düşünceler,
birleşik önermeler olarak tek bir cümle ile ifade edilmeye başlar. Benmerkezci
konuşmalar vardır. 300 civarında kelime bilmektedir. Dili büyük bir istekle
kullanır ve yeni kelimelere karşı ilgi duyar. “ve” kelimesini kullanmakta ve
düşünce ekleyebilmektedir. “ben, sen”
kelimelerini doğru kullanmaktadır. (yavuzer 2004,s.193)
•
Gurur, sevgi, suçluluk
duygularını ifade eder, başkalarının duygularını anlar ve sevdiklerinin
üzüntüsünü paylaşır.(einon 2000,s.152)
•
Konuşurken ses tonunu
duruma göre değiştirir, yükseltip alçaltır, sözcük dağarcığı oldukça
gelişmiştir, sözleri yabancılar tarafından anlaşılabilir. Yine de konuşması
hala çocuksu nitelikte birçok öğe ve dilbilgisi kurallarında pek alışılmamış
ifade kalıpları içerir. Adını, soyadını, cinsiyetini ve bazen yaşını söyleyebilir.
Kişi zamirlerini, çoğul isimleri ve edatların büyük bir bölümünü uygun biçimde
kullanır. Sembolik oyunlarda dâhil pek çok etkinlik sırasında özellikle
şimdiki, şu andaki duruma ilişkin uzun monologlarla, hala kendi kendine
konuşur. Başkalarıyla basit içerikte konuşmalara katılabilir, o andaki
etkinliklerinden ve geçmiş deneyimlerinden kısaca bahsedebilir. Bildiği birkaç
çocuk şiirini ezbere okuyabilir.(yavuzer 2004,s.190)
•
Dilbilgisi kuralları
açısından farklı ifadeler vardır(devrik cümleler,eklerin tam kullanılamaması)
•
Adını,soyadını,cinsiyetini,
bazende yaşını söyleyebilir.
•
Ne,nerede,kim’le
başlayan pek çok soru sorar.
•
Öyküleri istekle
dinler.çok sevdiklerini tekrar tekrar dinlemek ister.
•
Bir kaç çocuk şarkısı
söyleyebilir.
•
Artık aralarında neden sonuç
ilişkisi bulunan düşünceler üretir
•
Bileşik düşünceleri tek
bir cümleyle ifade etmeye başlar
•
300 civarında kelime
bilmekte ve kendi kendine uzun süren konuşmalar yapmaktadır
•
Yeni kelimelere karşı
ilgi çok artmıştır
•
Ve kelimesini
kullanmakta ve düşüncelerini ekleyebilmektedir
•
Çoğul ekleri yerinde ve
doğru kullanabilir.
•
Öykülerden ve büyüklerin
sohbetlerinden zevk almaktadır
•
Sohbet sırasında bir
konudan başka bir konuya atlayabilmektedir.
•
Belirli sözcüklerin renk
adı olduğunu bilir ancak hangi adın hangi renge ait olduğunu bilmeyebilir
•
Mavi rengi
adlandırılması istendiğinde kırmızı diyebilir.
•
Birkaç sıfat kullanır
•
Kendiliğinden lütfen ve
teşekkür ederim der.
•
Tanıdığı yetişkinleri
selamlayabilir.
•
Telefona cevap verebilir.
Sosyal gelişim
•
Artık grup halinde oynanan
oyunlara daha istekle katılabilmektedir
•
Oyunlar sırasında
arkadaşlarıyla sohbet etmeye, birbirlerini seyretmeye başlarlar
•
En çok raslanan ortak
davranış birbirlerini seyretme ve konuşmadır.
•
Oyun sırasında kendi
kendine konuşma giderek azalır ve yerini başkalarıyla konuşmaya bırakır.
•
Bu yaşlarda çocuklar
arkadaşlık konusunda seçicidirler. Bir ya da iki çocuğa yakından bağlanıp
diğerleri ile geçici ve yüzeysel ilişkiler kurarlar.(fişek-yıldırım 1993;zembat
unutkan 2001,s.24)
•
Arkadaşlık konusunda
seçicidirler
•
Bir iki çocuğa yakından
bağlanıp diğerleri ile geçici ve yüzeysel ilişkiler kurarlar.
•
Sırasını bekleyebilir.
•
3–4 yaşta çocuk
arkadaşından onun oynadığı oyuncakla oynamak için ondan izin ister.
Kendiliğinden “lütfen” ve “teşekkür ederim” der. (% 50 oranında)
hatırlatılmadan tanıdığı kişileri selamlayabilir, sırasını bekleyebilir,
arkadaşından oynadığı oyuncağı izin isteyerek alabilir.(atay, şahin 2003,s.116)
•
Duygusal gelişim
•
Genelde daha yumuşak ve
sevecen bir tutum içindedir
•
Çevresindekilere sevgiyle
ve güvenle yaklaşır.
•
Küçük kardeşine sevgi
gösterir
•
Ben merkezcidir
•
Paylaşma ve işbirliği
azdır.
•
Basit sorumlulukları
yerine getirebilir.
•
İnsanlara karşı
çelişkili duygular besler
•
Kendisiyle oynayan
bir,iki belirli arkadaşı vardır.
•
Oyun arkadaşı her iki cinsten
olabilir.
•
Diğer çocuklarla
birlikte olmaktan büyük zevk alır fakat bu birliktelik uzun sürmez.
•
Bu yaş çocuğu
kardeşlerine sataşır, onlarla alay eder, kolayca arkadaş edinir, bu
arkadaşlıklar kısa sürede sona erebilir, diğer çocukları taklit eder.(einon)
•
Öz bakım becerileri
•
Ellerini yıkar,ama
kurularken yönlendirilmelidir
•
Pantolonunu,kilodunu,şortunu
indirebilir ve yukarı çekebilir.ilikleme,bağcık işlerinde yardıma ihtiyacı
vardır.
•
Geceleri altını
ıslatmaz, önceleri tuvalet için uyandırmak gerekebilir.
Beslenme
•
Artık aileleri ile
birlikte oturarak yemek yerler
•
Öğle ve akşam arasında
süre uzun olduğundan hafif bir öğün yapılmalıdır
•
Süte ihtiyaç artar
•
En iştahlı yediği öğün
kahvaltı ve akşam yemeğidir
•
Bu yaşta
süt,et,yumurta,meyva ve şekerli yiyecekler daha çok sevilir
•
Yavaş yavaş sebze
yemeğine alışır
•
Çiğnemeyi gerektiren
yiyeceklere ilgisi artar
•
Bazı yemekleri
kesinlikle reddeder
•
Yemekte sürekli
konuşur,sık sık yerinden kalkmak ister
•
Gelişimine nasıl katkı
sağlarız
•
Çocuğunuzla sürekli
konuşun ( ne yaptığınızı,nasıl yaptığınızı anlatın,isimlendirin)
•
Ona sizin ve aile
üyelerinizin dışındakilerle iletişim kurma fırsatı verin
•
Çocuğunuzun
gereksinimlerini zamanında ve yeterli şekilde karşılayın ancak konuşmaya
başladığında izin verin size aç olduğunu söylesin
Nasıl destekleyebiliriz
•
Denemesine ve uygulama
yapmasına izin verin(yemeğini yemesine,suyunu içmesine) üstü ıslansa da yere
döksede emin olun bir süre sonra başaracaktır
•
Sabırlı olun
•
Yardım edin (sadece
gerektiği kadar)
•
Teşvik edin
•
Cesaretlendirin
•
Takdir edin
•
Birlikte oyun oynayın
•
Çocuğunuza önemli
olduğunu hissettirin. Prof.Dr. Belma Tuğrul’ un ‘Sevgi Mönüsü ’kitabını (ya-pa
yay.)Mutlaka inceleyin . Bu konuda sizi yönlendirecektir.
Fatma Servet
Kuday
Ya-Pa Çocuk Klüpleri
Eğitim
Koordinatörü
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder