4 yaş Çocuğunun Gelişim Özellikleri
Duygusal Gelişim özellikleri
•
Negativizm yerini
pozitivizme (uzlaşmaya) bırakmaya başlar.
•
Ancak hala kendi
isteklerine düşkün olmasına rağmen kararsızlığını sürdürür.
•
Bir şeyin aynı anda tüm
yanlarını denemeye ve test etmeye çalışır.
•
Uyumsuz davranışlar
ortaya çıkabilir.
•
Yasaklanan bir şeye hem
dokunup hem de ben dokunmuyorum ki diyebilir.
•
Beklemeyi öğrenmeye
başlamıştır
•
Ben merkezli yapı
değişmeye başlamıştır. Kendi dışındaki dünyanın kuralları olduğunu, başkalarının
da hak ve istekleri olduğunu görür.
•
Artık isteklerinin
anında yerine getirilmemesini anlayışla karşılamaya başlamıştır.
•
Dikkat aralığı
genişledikçe davranışları daha tutarlı ve planlı bir hale gelir. Bir şeyi neden
yaptığını açıklar ve sorulara çözüm üretebilir, kuralları anlar ve bunlara
uyar, düşüncelerini paylaşır, çocuğun fikir yürütmeye başladığı açıkça görülür.
Göremediği şeyler hakkında da düşünebilir, konuşma ona bu fırsatı sağlar.
•
Rol yapar, konuşur ve
yaptıklarını açıklar. Oyuncakların canlı olduğunu düşünür. Geçmişteki ve
gelecekteki olaylardan bahseder. Nesneleri gruplara ayırır, ancak bu ayrımın
yetişkinlere göre bir mantığı olmayabilir.(Einon 2000,s.114)
•
Kendisi için bir-iki
oyun arkadaşı seçmeye başlar.
•
Değişken bir görünüm
sergiler
•
Yavaş yavaş iki yönlü
dikkat geliştirebilir. Bir işle uğraşırken konuşan kişiyi dinleyebilir.
•
Meraklıdır
•
bu dönemdeki çocuklarda geçmiş zaman kavramı
oluşur. Kim, kimin, nasıl ve niçin kavramlarını anlarlar.(pearse 1996,unutkan
2003,s.15)
•
4 yaşındaki çocukların
hala gerçekle hayali birbirine karıştırma konusunda sorunları vardır.
Yaptıkları konusunda çok kere hayal ürünü olan hikâyeler anlatmaktan
hoşlanırlar.(oktay 1999,s.119)
•
Kendini başkalarının yerine koyamaz, başkalarının
görüş açısıyla düşünemez. Kendi görüşleri en doğru görüştür. Örneğin; niçin kar
yağıyor sorusuna “çocukların oynaması için” cevabını verebilir.
•
bu dönem
çocuğunda görülen önemli düşünce özelliklerinden biri de özelden özele akıl
yürütmedir. Örneğin; kahvaltıda her gün omlet yiyen bir çocuk omlet yemediği
bir gün kendini kahvaltı yapmamış sayabilir.(aydın,1999 s.14)
•
4 yaş çocuğu isteklerinin anında yerine
getirilmemesini anlayışla karşılamayı öğrenmeye başlar. O artık kendi dışındaki
dünyanın kuralları olduğunu ve başkalarının hak ve istekleri olduğunu görür ve
beklemeyi öğrenir. Buradaki temel ilke, çocuğun isteklerinin bazılarına er geç
kavuşacağına inanmasıdır. Değişken bir görünüm sergiler. Genellikle yarım
bırakılan şeye karşı duyarsızdır. Sorgu çağı 4 yaşında en yüksek düzeye ulaşır.
•
Genelde daha çok bağımsız ve oldukça inatçıdır.
Kendi isteğiyle hareket eder. İsteklerine karşı gelindiğinde yetişkinlerle
uygunsuzca, az çok kaba bir üslupla konuşabilir ve oyun arkadaşlarıyla kavga
edebilir. Konuşmaları ve etkinliklerinde mizah anlayışı sergiler. (yavuzer
2004,s.201)
•
Duygularını resimlerinde ifade ederken özel bir
plan yapmaz, önüne çıkan her şeyi kullanır.(yavuzer 1993)
•
4 yaş çocuğu fantezilerden hoşlanmayı ve düzenli
bir şekilde masal anlatmayı sürdürür. O zaman zaman yalan söyleyebilir. Elinde
olanın kendi mülkiyeti olduğuna inanır.
•
Ebeveyn otoritesine meydan okumaktan ve
bağımsızlık sınırlarını zorlamaktadır. Ceza korkusu olmaksızın davranan 4 yaş
çocuğu neden kurallara uyması ve ahlaklı olması gerektiğini bir türlü anlamaz.
4 yaş karşı gelme yaşıdır.(yavuzer 2005,s.54)
•
Bu yaş grubundaki çocuklar resimlerde gördüğü
benzerlik ve farklılıkları ayırıp gösterebilir. Üç resmin bir özelliğe göre
karşılaştırmasını yapabilir, bir özelliğe göre nesneleri gruplayabilir.(bumin
1996,unutkan 2003 s.15)
•
Bu dönemdeki çocukların dikkati çift yönlüdür.
Uğraştığı işe ara vermeden, konuşan kişiye bakmadan verilen yönergeyi
anlayabilirler.(dönmez ve diğerleri 2000,s124)
•
Oyuncakların canlı olduğunu düşünür. Hala onu en
çok etkileyen şeyler gördükleridir. Düşüncelerini paylaşır.(einon 2000,s.116)
•
Yarım bıraktığı işleri
umursamaz
•
Sorgu çağı en yoğun
düzeye ulaşmıştır ve soruların içeriği kapsamlılaşmıştır.’bu nedir’ yerine
‘neden-niçin ‘soruları gibi
•
Hareketlidir
•
Özel nesnelere karşı
korku duyabilir. Karanlık ve yalnızlık korkuları fazladır.
•
Sık sık korkulu rüya
görürler.
•
Yakın geçmişteki
olayları, deneyimleri; olup bitenler arasında ilişki kurarak anlatır.
•
Şakalardan, fıkralardan
zevk alır.
•
Uygunsuz söz ve
ifadelerden, argodan hoşlanır.
•
Yenilikleri denemekten
hoşlanır.
•
Genelde oldukça
bağımsızdır. Kendi isteğiyle hareket etmektedir.
•
İnatlar azalmakla
birlikte hala devam etmektedir.
•
Basit sorumlulukları
yerine getirebilir.
•
Küçük kardeşlere ilgi
gösterir. Sevgiyle yaklaşabilir.
•
Sıkıntı içindeki oyun
arkadaşlarının duygularını anlamaya, paylaşmaya çabalar.
Kas gelişimi
•
Tırmanma, sıçrama,
atlama,takla atma hareketlerinden hoşlanır
•
Koşma –ani durma-koşma
,ani dönüşleri büyük bir beceriyle başarır
•
Parmak uçlarunda oldukça
dengelidir
•
Keskin ani dönüşleri
gerçekleştirebilir.
•
Büyük nesneleri itip
çekerek koşabilir.
•
Merdiveni tek başına
yardımsız ve ayak değiştirerek tırmanır
•
Üç tekerlekli bisiklette
ustalaşmıştır.’u’ dönüşü yapabilir.
•
Top oyunlarında
beceriklidir.(sopayla vurma,topu atma,yakalama,zıplatma,tekmeyle vurma…)
•
Küçük kas becerileri
•
Küçük tahta boncukları
ipe dizer
•
8-10 küple kule
yapabilir
•
Küplerle köprü yapabilir
•
Model olunduğunda
ı,v,vvv serisini çizebilir.
•
Daire,kare,üçgen
çizebilir.
Psiko-sosyal gelişim
•
Cinsiyetler arası
farklılıkları algılar
•
Kendi cinsiyetine bağlı
sosyal rolünü ayırtedebilir
•
3,5 yaş civarında
başlayan oidipal çatışma tüm hızıyla devam etmektedir.
•
Kendisiyle oynayacak bir ya da iki arkadaşını
seçmeye başlar. Önceleri seçtiği oyun arkadaşları her iki cinsten olabilir.
Ancak okula gitmeye hazırlandığı sırada çocuk kendi cinsinden arkadaş seçmeye
özen gösterir. Çünkü sosyal baskı nedeniyle kendi cinsine uygun oyun oynamayı
öğrenmelidir.
•
Dişlerini fırçalar, giysilerini çıkarabilir ve
giyebilir, bağcıklarda ve arka düğmenin düğmelenmesinde yardıma ihtiyaç duyar.
Dramatik oyunları, kılıktan kılığa girmeyi sever. Paylaşma ve oyun sırasında
sıra bekleme anlayışı gelişmiştir.
•
Kız çocuklar daha çok
evcilik oyunlarına , erkek çocuklar inşaat araba oyunlarına yönelebilirler
•
Oidipal çatışma
yaşanabilir(karşı cinsten ana babaya cinsel içerikli ilgi gelişir.bu ilgi
karşısında reddedilirse kendini suçlu hisseder.
•
Cinsel bölgelerin
uyarılmasından aşırı heyecan duyma ve cinselliğe karşı aşırı ilgi oluşmaya
başlamıştır.
•
Kız çocuk anne ile
özdeşim kurarken diğer taraftan karşı cins olan babaya kendini beğendirme
çabası artar ve anneyi rakip olarak görmeye başlar.çatışmalar yaşanır.
•
Diğer taraftan kendisini
erkek çocuklarla karşılaştırmaya başlar.penisini kaybettiğini ve
cezalandırıldığını düşünerek kaygılar yaşar.bu eksiklikten anneyi sorumlu
tutar,sevgi babaya yönlenir.(elektra karmaşası)
•
Sırasını bekleyebilir
•
Arkadaşlarından
oyuncağını oynamak için izin isteyebilir
•
Tanıdığı kişileri
selamlayabilir
•
Teşekkür ederim ve
lütfen ifadalerini kullanabilir
•
Basit sorumlulukları
yerine getirebilir
•
İsteklerine karşı
gelindiğinde yetişkinlerle ; uygunsuzca,biraz kaba bir uslupla konuşabilir
•
Oyun arkadaşlarıyla
kavga edebilir
•
Konuşmalarında ve
etkinliklerinde mizah anlayışını sergiler
•
Paylaşmaya başlamıştır
Öz bakım becerileri
•
Yemeğini kendi başına
yiyebilir
•
Kaşığı,çatalı ustalıkla
kullanabilir.(çocuğa fırsat verilmelidir)
•
Pantolon ve kazağını
yardımsız giyebilir
•
Düğme,çıtçıt açıp
kapatabilir
•
Dişlerini fırçalayabilir
•
Hatırlatıldığında
burnunu silebilir
•
Tehlikelerden
sakınabilir(cam kırığına bastığında ayağının kanayabileceğini düşünür ve ona
göre davranabilir)
•
Gündüz tuvalete
kendileri gidebilirler,hala gece uyandırılmaları gerekebilir
Dil gelişimi
•
Dil bilgisine uygun
sorular sorar
•
Basit öyküler
anlatabilir
•
Arka arkaya tekrarladığı
sorular sorar
•
Hemen hemen bir yetişkin
gibi konuşabilir,söyledikleri anlaşılabilir.
•
Artikülasyon hataları en
aza inmiştir
•
4–5 yaş çocukları
birbirini takip eden üç işi başarabilir. Birleşik cümleler kurabilir,
kısaltmalar kullanabilirler. Kız kardeş anane gibi ifadeler kullanabilirler.
Kafiyeli kelimeleri fark edebilirler.(atay; şahin 2003,s.129)
•
Durmaksızın ‘neden’,’ne
zaman’, ‘nasıl’ ve ‘niçin’ sorularıyla sözcüklerin anlamlarını sorar. Anne baba
çocuğun sorularını hassasiyetle cevaplamalıdır.onun anlattığı uzun öyküleri
dinlemelidir.
•
Bu yaş çocuğu
anlatımlarında gerçekte var olanla hayal ürününü karıştırarak anlatabilir.
•
Bildiği birkaç çocuk
şiirini,şarkısını,tekerlemeyi söyleyebilir.
•
Adını ,soyadını,yaşını
söyler
•
Basit hikayelerde sonra
ne oldu sorusuna cevap verir.
•
Hayal gücü kuvvetlidir.
•
Yakın geçmişteki
olayları, deneyimleri, olup bitenler arasında ilişki kurarak anlatır. Artık ev
adresini de söyleyebilir, 20 ye kadar ezbere sayabilir. Şakalardan, fıkralardan
zevk alır, uygunsuz sözlerden, ifadelerden ve argodan hoşlanır. Konuşması
dilbilgisi kurallarına uyar ve tümüyle anlaşılabilir. Hemen hemen bir yetişkin
gibi konuşur. Bildiği birkaç çocuk şiirini ezbere okuyabilir ve hiç durmaksızın
sorular sorar.(yavuzer 2004,s.205)
Bilişsel gelişim
•
Ana renkleri
eşleştirebilir, tanımlayabilir
•
Büyüklük,sayı ve
şekillerle ilgili bazı kavramları anlar
•
20’ye kadar ezbere
sayabilir
•
Sayıların anlamlarını
bilerek anlamlı şekilde 5 -10 a kadar sayabilir.
•
Bir şeklin iki parçasını
birleştirerek bütünü oluşturabilir.
•
Farklılıkları ve
benzerlikleri fark edebilir.
•
Başı, gövdesi ve dört
vücut kısmı olan adam resmi çizebilir.
•
10 a kadar rakam
tanıyabilir.
•
Resimdeki eksik
kısımları gösterebilir.
Gelişimine nasıl katkı sağlayabiliriz
•
Çocuğunuzla konuşurken
tam ve düzgün cümleler kurun
•
Nesneler üzerinde
konuşurken ‘bu’ ‘ şu’ ‘onu ver ‘ gibi
cümleler yerine nesneleri mutlaka isimlendirin.
•
Sorularını sabırla
yanıtlayın
•
Dış dünyayı sizin
aracılığınızla öğrenecektir. bunun için çocuğunuza zenginleştirilmiş bir çevre
sunun. birlikte yürüyüşe çıkın,tiyatro,sinema,müze,konser,maç gibi farklı
türdeki ortak etkinliklere katılın.
•
Birlikte oyun oynayın
•
Çocuğunuza önemli
olduğunu hissettirin. Prof.Dr. Belma Tuğrul’un ‘sevgi mönüsü’ kitabını (ya-pa
yay.)Mutlaka inceleyin. bu konuda sizi yönlendirecektir.
Fatma Servet Kuday
Ya-Pa Çocuk Klüpleri
Eğitim Koordinatörü
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder