1-Oral Dönem (0 - 1.5 yaş): Bu dönemde
çocuk için en önemli organ ağızdır. Ağız; gereksinimler, doyum ve dış çevreyle
ilişkilerde kullanılan bir araç görevindedir. Çocuk annesinin memesini emerek
doymaktadır, haz almaktadır ve meme emmek bir refleks olduğu için annelerini
emmediklerinde parmaklarını emerler ve parmak emmek bir zaman sonra alışkanlık
haline gelebilmektedir. Ağız, bu dönemde o kadar önemlidir ki, çocuk bulduğu
objeleri ağzıyla algılayabildiği için, her şeyi ağzına götürür. Anne-bebek
ilişkisi ileriki yıllar için çok önemlidir. Eğer anne, çocuğun ihtiyaçlarını
karşılıyorsa çocukta bir güven oluşur. Aksine çocuk yanlış doyurulmuşsa veya
ihtiyaçları yeterince karşılanmamışsa, çocuğun kişiliği; bencillik, abartı
iyimserlik veya zamansız kötümserlik gibi durumlarla şekillenebilir.
2-Anal Dönem (1.5 - 3 yaş): Bu dönemde
ağız bölgesi yerini çocuğun çiş ve kakasını kontrol edebilme yeteneğine
bırakır. Çocuk için ağız artık önemini kaybetmiştir ancak genellikle 18. aydan
sonra çocukların kakalarını tutmalarını sağlayan kaslar gelişir. Dolayısıyla
çocuklar bu dönemde kakalarını tutmak veya kontrol etmek için bir uğraş
verirler. Çocuğun bütün ilgisi bunun üzerinedir. Çocuk bunu keşfetmeye
başladığında, ebeveynler çocuğa tuvalet eğitimi vermeye başladıkları için
çocuğun bu konudaki gelişimi tamamen ebeveynlerin çocuğa güven, sevgi gibi
olumlu tutumlarına bağlıdır. Eğer bu dönemde çocuk çişini veya kakasını
tutamadığında ebeveynler katı bir tutum sergiler ve çocuğa sert davranırlarsa
çocuğun güveni sarsılır ve katı davranan ebeveynin onu sevmediği düşüncesine
kapılır. Bu da ileride cimrilik, inatçılık gibi sonuçlar doğurabilir. Bu yüzden
ebeveynler bu dönemde sabırlı olmalı ve kesinlikle çocukları çişlerini-kakalarını
tutamadıklarında sert davranmadan, çocuklarına güven vermelidirler.
3- Fallik Dönem ( 3- 6 yaş): Çocuğun
cinsel kimliği bu dönemde oluşmaya başlar. Çocuk cinsiyet farklılıklarını
keşfeder, artık erkek- kız kavramlarını yavaş yavaş öğrenir. Özellikle erkek
çocuklarda, anneden inanılmaz bir ilgi beklenir. Ancak bu aşırı ilgi
beklentisinin yanında, cezalandırılma korkusu da mevcuttur. Bu cezalandırılma
korkusu o kadar şiddetlidir ki, erkek çocuklar cinsel organlarından yoksun
bırakılacaklarını düşünürler. Bu korku zamanla çocuğun annesinden uzaklaşıp,
hemcinsi olan babasıyla daha çok iletişim kurmasına neden olur. Kız çocukları
için bu dönemdeki psikodinamik etkenler erkeklerinkinden biraz daha farklıdır.
Kızlar, erkeklerin kendilerinde olmayan bir organa sahip olduklarını
farkederler ve nadir olarak bundan dolayı anneyi sorumlu tutar, anneden
uzaklaşırlar.
4-Latans Dönem ( 6 - 11 yaş): Önceki
dönemlerin çalkantıları bu dönemde görülmez, çocuklar bu dönemi daha sakin
atlatırlar. Bu dönemde çocuklar okula başladıkları için ilgi öğrenmeye,
araştırmaya yönelmiştir. Dönemin iki önemli gelişimi vardır, bunlar cinsel
kimliğin özümsenmesi ve sosyelleşmedir. Kız çocukları, aynı cinsiyetteki
büyükleriyle ve özellikle anneleriyle iyi iletişim kurarlar, erkek çocuklar ise
babalarıyla ve yine hemcins büyükleriyle özdeşim kurarlar. Çocuklar, sosyal
öğrenme yoluyla yetişkin modellerinden cinsel kimlikleri ile ilgili rollerini
öğrenirler. Bu dönemde
sağlıklı özdeşimlerin kurulamaması gelecekteki cinsel kimlikle ilgili sorunların
yaşanmasına neden olabilir.
5- Genital Dönem ( Ergenlik Dönemi):
Çocuk artık çocukluktan ergenliğe geçmiş bulunmaktadır, fallik dönemdeki
gelişim ergenlik dönemini çokça etkilemektedir. Kişilik üzerine etkisi çok
büyüktür bu yüzden ergenlik dönemindeki gelişim çocuğun kişiliğini direkt
etkilemektedir. Bu dönemde, çocuk anne-baba bağımlılığından koparak karşı
cinsle iletişim kurmaya başlar. Sosyal olarak gelişme ve bağımsızlığını kazanma
çocuk için en önemli olgulardır.
Hazan ŞAHNAOĞLU
Arı, R., Gelişim ve Öğrenme, Nobel Yayın Dağıtım,
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder