2 Yaş Çocuğunun Gelişim Özellikleri
Duygusal Gelişim
Müthiş
2 yaş
•
Türkçede tam karşılığı olmayan toddler dönemi 2-3
yaşlar arasını kapsamaktadır.
•
Çocuk gelişiminin en önemli yıllarındandır
•
Zihinsel ve kişilik gelişimimizin %70-80 gibi çok
önemli bir kısmı bu yıllarda şekillenir.
•
Özerklik dönemidir
•
Bu yaş çocuklarının bağımsızlık ve özerklik
davranışlarına(sınırlarını keşfetme, istediklerini yaptırabilme,özgürlük)
ailenin verdiği cevaplar onun yaşam deneyimleri ve gelişimi açısından kritik
önem taşımaktadır.
•
Eğer ana baba çocuğu insiyatifini kullanmada
cesaretlendirirse , çocuk hata yaptığında endişelerini giderirse , çocuk
kendine güven geliştirecek ve gelecekte karşılaşacağı seçme,denetleme ve
bağımsız davranma gerektiren durumlarda kendine
güvenecektir
•
Ana baba çocuğu
aşırı koruyorsa yada bağımsızlık için yaptıklarını onaylamıyorsa çocuk davranışlarından utanç duyar veya
yetenekleri ile ilgili kuşkuya düşer,özgüven sorunu yaşanabilir.
•
Bu dönem
bebeklikten çocukluğa geçiş dönemidir
Genel ruh hali
•
Serbestlik evresidir(anne yakınımda olsun ama bana
müdahale etmesin ister)ör:yolda elinin tutulmasını istemez.
•
‘her şeye
dokunmak ister’
•
‘araştırmacıdır’ona küçük kaşif diyebiliriz.bize
çokta incelenmeye değer görünmeyen şeyler onun için önemlidir.
•
‘kendi
başına başarmak ister’
•
Başı sıkışmadıkça ‘yardım istemez’
•
Çocuk bu dönemde
•
‘dengesizdir’anlık geçişler yaşar.5 dakika önce
iyiyken 5 dakika sonra çok sıkıntılı olabilir.
•
‘olumsuzdur.prof.dr.haluk yavuzer ‘in
ifadesiyle adeta ‘günaydın ‘dediğinizde ‘günaymadın ‘diyen bir çocuk vardır
karşımızda
•
Ev eşyaları hala ilgisini çekmektedir. Babanın
tamir aletleri ,annenin makyaj malzemeleri,elektronik eşyalar,cep telefonları
…gibi
•
’ ‘Kararsızdır’ bazen ne istediğini kendiside
bilmez.
•
‘isyankardır.karşı çıkar.
•
İzole oyun dönemidir.arkadaşlarıyla birlikte
oynamakta zorlanır
•
Paylaşmaktan pek
hoşlanmaz.
•
‘özgür olmak ister,‘söz dinlemez’, ‘tersini yapar’
yap denileni yapmayıp yapma denileni yapmak gibi bir özellikleri vardır.
•
Anneye bağlanma dönemidir. Evin içinde her an anneyi
görmek,yanında olmak ve hep birlikte oynamak ister.
•
‘çabuk öfkelenir’
•
’Çok hareketlidir’
•
‘mızmızlanır’
•
Ağlayarak istemeler
yoğundur.
Korkmaya meyillidir,
Korktum kelimesini sık kullanır
Sık duyulan sözler
•
-kendim yapacağım
•
-hayır
•
-bu ne
•
-ben
•
-hayır
•
-benim
|
•
-niye
•
-hayır
•
-ııhh
•
Annem yapsın
•
Anne kalk
|
Sıkıntılar
•
Öfke nöbetleri
•
Agresiflik
•
Korkulu rüyalar
•
Sıkılganlık
•
Dikkat dağınıklığı
•
Uçlar arasında gidip
gelme
•
İsteklerini engelleyemez
•
Tehlikelere karşı
duyarlı değildir
•
Dikkatini başka yöne
çekmek güçleşmiştir
Neleri bilir
•
Bir-iki çocuk şarkısı
•
Bazı sayıları bilir
•
3’e kadar sayabilir
•
Bir iki renk tanır
•
Adını bilir
•
Öz bakım becerileri
•
Ellerini yıkayabilir(sözel yardım gerekebilir)
•
Dişlerini fırçalayabilir
•
Ayakkabısını çıkarabilir
•
Kendi yemeğini yiyebilir
•
Bir kıyafetini giyebilir
Kas gelişimi (motor beceriler)
•
Tüm hareket becerileri hızla gelişir
•
Merdiveni kendi kendine çıkıp inebilir
•
Dengesini yitirmeden düz koşar
•
Alçak basamaktan atlar
•
Küçük tahtravalliye tırmanır
•
Tekmeyle vurur
•
Üç tekerlekli bisiklete biner,yerden ittirir
•
Sandalyeye çıkar oturur
•
Altı küpten kule yapar
•
Düz çizgi çizebilir
•
Kaşıkla yemek yiyebilir
•
Pantolon yada şortunu indirebilir
•
Geceleri iki kez tuvalete götürülürse altını
ıslatmaz
Kişilik gelişimi
•
2-2,5 yaş bunalımı çocuğun kişiliğini geliştirir
•
Özgürlüğün tadını çıkarıp, istediğini
yaptırabildiğini görür ve böylece özgüveni artar.
•
Anneye çok düşkün olduğumuz dönemlerdir,her şeyimizi
anne yapsın isteriz
•
Grafik faaliyetler
•
Daha çok karalama şeklindedir
•
Boyamalar düzenli değildir
•
Tarama tarzında,alan doldurmaya çalışarak boyamaz
•
Kalem tutma çok muntazam değildir
•
Çizdiklerini adlandırmaya başlar
•
2,5 yaşta yatay çizgi,daire hatta:t ve v çizebilir
Algısal beceriler
•
Resimli kitaplarda küçük ayrıntıları ayırtedebilir
•
Fotoğrafta kendini tanır
•
İsmini bilir
•
Heyecanlandığında kekeleyebilir
•
Bildiği basit resimli kitaplardan zevk alır
•
Oyun sırasında akılcı yorumlar yapar ve kendi
kendine konuşur
Dil gelişimi
•
200 civarında sözcük kullanabilir
•
Sözcüklerin yapısı ve söyleyişi çocuksu özellikler
taşır
•
2-3 kelimeli ifadeler kullanır
•
Söylenen komutların çoğunu doğru anlar,canı
isterse yapar
•
Çevresindeki nesnelerin adını bilir
•
Resimde gördüklerini birkaç cümle ile anlatır
•
Bebek üzerinde 5-6 vücut kısmını gösterebilir
•
Yer bildiren sözcükleri (altında, üstünde,içinde,dışında)
•
Sosyal beceriler ve oyun
•
Son derece canlı ve etkindir,yerinde duramaz
•
Sürekli hareket eder
•
Engellendiğinde karşı çıkar
•
Tehlikelere duyarlı değildir
•
Yeni tanıştığı kişilere karşı temkinlidir
•
Yeni girdiği ortamlarda on dakika çekingendir
•
Tüm numara ve şirinlikleri sergilemekten hoşlanır
•
Rol ağırlıklı drama oyunları oynar(bebeği
uyutmak,ayıyı arabaya bindirmek…)bu oyunlarda yetişkini örnek alır
•
Oyun oynayan çocukları ilgi ile izler,bir kaç
dakika oyunlarına katılır ama çok uzun süre oynayamaz
Nasıl destekleyebiliriz
•
Denemesine ve uygulama yapmasına izin
verin(yemeğini yemesine,suyunu içmesine) üstü ıslansa da yere döksede emin olun
bir süre sonra başaracaktır
•
Sabırlı olun
•
Yardım edin (sadece gerektiği kadar)
•
Teşvik edin
•
Cesaretlendirin
•
Takdir edin
Gelişimine nasıl katkı sağlarız
•
Çocuğunuzla sürekli konuşun ( ne yaptığınızı,nasıl
yaptığınızı anlatın,isimlendirin)
•
Ona sizin ve aile üyelerinizin dışındakilerle
iletişim kurma fırsatı verin
•
Çocuğunuzun gereksinimlerini zamanında ve yeterli
şekilde karşılayın ancak konuşmaya başladığında izin verin size aç olduğunu
söylesin
•
Tekerlemeler,oyunlar,şarkılar söyleyebiliriz
•
Nesnelerin,taşıtların,doğanın seslerini dinletin
•
Müzik dinletin
•
İsteklerini ,duygu ve düşüncelerini konuşarak
anlatması için onu teşvik edin veonu dinleyin
•
Konuşurken yaptığı yanlışlara gülmeyin ve
doğrusunu söylemesi için ısrar etmeyin;bunun yerine doğrusunu söyleyerek örnek
olun
•
Çocuğunuza bebeklikten itibaren öyküler
anlatın,resimli kitapları inceleyin
•
Onula konuşmasını gerektirecek oyunlar oynayın
örn.telefon görüşmesi,kuklalar gibi
•
Konuşmalarını kasete çekip kendisine
dinletebilirsiniz
•
Pipetle içme,balon şişirme,mum söndürme,yalama
gibi alıştırmalarla konuşmada kullanılan kasları güçlendirebilirsiniz
Dikkat edilmesi gereken konular
•
Samimi,şefkatli ve sevgi dolu davranın
•
Zorlamak yerine destekleyin,cesaretlendirin,fırsat
verin
•
Tutarlı olun
•
Çocuğunuzun bireysel özelliklerini göz önüne alın
•
Çocukla iletişim içinde olan herkesin benzer
davranışlar sergilemesini sağlayın
•
Paylaşması için ısrar etmeyin
•
Olumsuz davranışları görmezden gelin ,dikkatini
başka bir şeye çekin
•
Sürtüşmeye girmeyin
•
Hırçınlaştığında,olumsuz davrandığında ,öfke
nöbetleri geçirdiğinde sakin ve sabırlı bir tutum izleyin .
•
İletişimin temel ilkelerini uygulayın:tüm dikkatinizi
ona yoğunlaştırın .göz kontağı kurarak kabul belirtisini beden diliyle
pekiştirin.
•
Ona yaklaşın ve dinleyin,duygularına saygı
gösterin,anlamaya çalışın
•
Kararlı bir ses tonuyla konuşun
•
Unutmayın ki bu kriz dönemi gelişimin normal bir
evresini oluşturmaktadır.geçicidir.
Beslenme
•
Süte ihtiyaç artar
•
En iştahlı yedikleri öğün kahvaltıdır
•
Et,süt,yumurta,meyve ve şekerli yiyecekleri
severler
•
Sebze yemeğe başlar
•
Bazı yemekleri severek yer,bazılarını ise
kesinlikle reddeder
•
Yemekte devamlı konuşur ,yerinden kalkmak ister
•
5 öğün yedirilmelidir
Bir günde neler yemeli
•
1 bardak süt\muhallebi
•
2 yemek kaşığı(et\balık\tavuk) veya bir yumurta
•
1\3 bardak portakal suyu / 2\3 domates suyu
•
3 yemek kaşığı sebze
•
2 dilim ekmek
•
2-3 yemek kaşığı tahıl
•
3 yemek kaşığı patates
•
BİRAZ YAĞ
Fatma Servet Kuday
Ya-Pa Çocuk Klüpleri
Eğitim Koordinatörü
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder