16 Nisan 2012 Pazartesi

ÇOCUĞUNUZ İKİ YAŞINDA İSE GELİŞİM ÖZELLİKLERİNİ BİLMELİYİZ


2 Yaş Çocuğunun Gelişim Özellikleri

Duygusal Gelişim


Müthiş 2 yaş

          Türkçede tam karşılığı olmayan toddler dönemi 2-3 yaşlar arasını kapsamaktadır.

          Çocuk gelişiminin en önemli yıllarındandır

          Zihinsel ve kişilik gelişimimizin %70-80 gibi çok önemli bir kısmı bu yıllarda şekillenir.

          Özerklik dönemidir

          Bu yaş çocuklarının bağımsızlık ve özerklik davranışlarına(sınırlarını keşfetme, istediklerini yaptırabilme,özgürlük) ailenin verdiği cevaplar onun yaşam deneyimleri ve gelişimi açısından kritik önem taşımaktadır.

          Eğer ana baba çocuğu insiyatifini kullanmada cesaretlendirirse , çocuk hata yaptığında endişelerini giderirse , çocuk kendine güven geliştirecek ve gelecekte karşılaşacağı seçme,denetleme ve bağımsız davranma gerektiren durumlarda kendine  güvenecektir

          Ana baba çocuğu aşırı koruyorsa yada bağımsızlık için yaptıklarını onaylamıyorsa  çocuk davranışlarından utanç duyar veya yetenekleri ile ilgili kuşkuya düşer,özgüven sorunu yaşanabilir.

          Bu dönem bebeklikten çocukluğa geçiş dönemidir

Genel ruh hali


          Serbestlik evresidir(anne yakınımda olsun ama bana müdahale etmesin ister)ör:yolda elinin tutulmasını istemez.

           ‘her şeye dokunmak ister’

          ‘araştırmacıdır’ona küçük kaşif diyebiliriz.bize çokta incelenmeye değer görünmeyen şeyler onun için önemlidir.

           ‘kendi başına başarmak ister’

          Başı sıkışmadıkça ‘yardım istemez’

          Çocuk bu dönemde

          ‘dengesizdir’anlık geçişler yaşar.5 dakika önce iyiyken 5 dakika sonra çok sıkıntılı olabilir.

           ‘olumsuzdur.prof.dr.haluk yavuzer ‘in ifadesiyle adeta ‘günaydın ‘dediğinizde ‘günaymadın ‘diyen bir çocuk vardır karşımızda

          Ev eşyaları hala ilgisini çekmektedir. Babanın tamir aletleri ,annenin makyaj malzemeleri,elektronik eşyalar,cep telefonları …gibi

          ’ ‘Kararsızdır’ bazen ne istediğini kendiside bilmez.

          ‘isyankardır.karşı çıkar.

          İzole oyun dönemidir.arkadaşlarıyla birlikte oynamakta zorlanır

          Paylaşmaktan pek

    hoşlanmaz.

          ‘özgür olmak ister,‘söz dinlemez’, ‘tersini yapar’ yap denileni yapmayıp yapma denileni yapmak gibi bir özellikleri vardır.

          Anneye bağlanma dönemidir. Evin içinde her an anneyi görmek,yanında olmak ve hep birlikte oynamak ister.

          ‘çabuk öfkelenir’

          ’Çok hareketlidir’

          ‘mızmızlanır’

          Ağlayarak istemeler

   yoğundur.

Korkmaya meyillidir,

Korktum kelimesini sık kullanır

Sık duyulan sözler


          -kendim yapacağım
          -hayır
          -bu ne
          -ben
          -hayır
          -benim

          -niye
          -hayır
          -ııhh
          Annem yapsın
          Anne kalk




Sıkıntılar


          Öfke nöbetleri

          Agresiflik

          Korkulu rüyalar

          Sıkılganlık

          Dikkat dağınıklığı

          Uçlar arasında gidip gelme

          İsteklerini engelleyemez

          Tehlikelere karşı duyarlı değildir

          Dikkatini başka yöne çekmek güçleşmiştir

Neleri bilir


          Bir-iki çocuk şarkısı

          Bazı sayıları bilir

          3’e kadar sayabilir

          Bir iki renk tanır

          Adını bilir

          Öz bakım becerileri

          Ellerini yıkayabilir(sözel yardım gerekebilir)

          Dişlerini fırçalayabilir

          Ayakkabısını çıkarabilir

          Kendi yemeğini yiyebilir

          Bir kıyafetini giyebilir

Kas gelişimi (motor beceriler)


          Tüm hareket becerileri hızla gelişir

          Merdiveni kendi kendine çıkıp inebilir

          Dengesini yitirmeden   düz koşar

          Alçak basamaktan atlar

          Küçük tahtravalliye tırmanır

          Tekmeyle vurur

          Üç tekerlekli bisiklete biner,yerden ittirir

          Sandalyeye çıkar oturur

          Altı küpten kule yapar

          Düz çizgi çizebilir

          Kaşıkla yemek yiyebilir

          Pantolon yada şortunu indirebilir

          Geceleri iki kez tuvalete götürülürse altını ıslatmaz

Kişilik gelişimi


          2-2,5 yaş bunalımı çocuğun kişiliğini geliştirir

          Özgürlüğün tadını çıkarıp, istediğini yaptırabildiğini görür ve böylece özgüveni artar.

          Anneye çok düşkün olduğumuz dönemlerdir,her şeyimizi anne yapsın isteriz

          Grafik faaliyetler

          Daha çok karalama şeklindedir

          Boyamalar düzenli değildir

          Tarama tarzında,alan doldurmaya çalışarak boyamaz

          Kalem tutma çok muntazam değildir

          Çizdiklerini adlandırmaya başlar

          2,5 yaşta yatay çizgi,daire hatta:t ve v çizebilir

Algısal beceriler


          Resimli kitaplarda küçük ayrıntıları ayırtedebilir

          Fotoğrafta kendini tanır

          İsmini bilir

          Heyecanlandığında kekeleyebilir

          Bildiği basit resimli kitaplardan zevk alır

          Oyun sırasında akılcı yorumlar yapar ve kendi kendine konuşur

Dil gelişimi


          200 civarında sözcük kullanabilir

          Sözcüklerin yapısı ve söyleyişi çocuksu özellikler taşır

          2-3 kelimeli ifadeler kullanır

          Söylenen komutların çoğunu doğru anlar,canı isterse yapar

          Çevresindeki nesnelerin adını bilir

          Resimde gördüklerini birkaç cümle ile anlatır

          Bebek üzerinde 5-6 vücut kısmını gösterebilir

          Yer bildiren sözcükleri (altında, üstünde,içinde,dışında)

          Sosyal beceriler ve oyun

          Son derece canlı ve etkindir,yerinde duramaz

          Sürekli hareket eder

          Engellendiğinde karşı çıkar

          Tehlikelere duyarlı değildir

          Yeni tanıştığı kişilere karşı temkinlidir

          Yeni girdiği ortamlarda on dakika çekingendir

          Tüm numara ve şirinlikleri sergilemekten hoşlanır

          Rol ağırlıklı drama oyunları oynar(bebeği uyutmak,ayıyı arabaya bindirmek…)bu oyunlarda yetişkini örnek alır

          Oyun oynayan çocukları ilgi ile izler,bir kaç dakika oyunlarına katılır ama çok uzun süre oynayamaz

Nasıl destekleyebiliriz


          Denemesine ve uygulama yapmasına izin verin(yemeğini yemesine,suyunu içmesine) üstü ıslansa da yere döksede emin olun bir süre sonra başaracaktır

          Sabırlı olun

          Yardım edin (sadece gerektiği kadar)

          Teşvik edin

          Cesaretlendirin

          Takdir edin

Gelişimine nasıl katkı sağlarız


          Çocuğunuzla sürekli konuşun ( ne yaptığınızı,nasıl yaptığınızı anlatın,isimlendirin)

          Ona sizin ve aile üyelerinizin dışındakilerle iletişim kurma fırsatı verin

          Çocuğunuzun gereksinimlerini zamanında ve yeterli şekilde karşılayın ancak konuşmaya başladığında izin verin size aç olduğunu söylesin

          Tekerlemeler,oyunlar,şarkılar söyleyebiliriz

          Nesnelerin,taşıtların,doğanın seslerini dinletin

          Müzik dinletin

          İsteklerini ,duygu ve düşüncelerini konuşarak anlatması için onu teşvik edin veonu dinleyin

          Konuşurken yaptığı yanlışlara gülmeyin ve doğrusunu söylemesi için ısrar etmeyin;bunun yerine doğrusunu söyleyerek örnek olun

          Çocuğunuza bebeklikten itibaren öyküler anlatın,resimli kitapları inceleyin

          Onula konuşmasını gerektirecek oyunlar oynayın örn.telefon görüşmesi,kuklalar gibi

          Konuşmalarını kasete çekip kendisine dinletebilirsiniz

          Pipetle içme,balon şişirme,mum söndürme,yalama gibi alıştırmalarla konuşmada kullanılan kasları güçlendirebilirsiniz

Dikkat edilmesi gereken konular


          Samimi,şefkatli ve sevgi dolu davranın

          Zorlamak yerine destekleyin,cesaretlendirin,fırsat verin

          Tutarlı olun

          Çocuğunuzun bireysel özelliklerini göz önüne alın

          Çocukla iletişim içinde olan herkesin benzer davranışlar sergilemesini sağlayın

          Paylaşması için ısrar etmeyin

          Olumsuz davranışları görmezden gelin ,dikkatini başka bir şeye çekin

          Sürtüşmeye girmeyin

          Hırçınlaştığında,olumsuz davrandığında ,öfke nöbetleri geçirdiğinde sakin ve sabırlı bir tutum izleyin .

          İletişimin temel ilkelerini uygulayın:tüm dikkatinizi ona yoğunlaştırın .göz kontağı kurarak kabul belirtisini beden diliyle pekiştirin.

          Ona yaklaşın ve dinleyin,duygularına saygı gösterin,anlamaya çalışın

          Kararlı bir ses tonuyla konuşun

          Unutmayın ki bu kriz dönemi gelişimin normal bir evresini oluşturmaktadır.geçicidir.

Beslenme


          Süte ihtiyaç artar

          En iştahlı yedikleri öğün kahvaltıdır

          Et,süt,yumurta,meyve ve şekerli yiyecekleri severler

          Sebze yemeğe başlar

          Bazı yemekleri severek yer,bazılarını ise kesinlikle reddeder

          Yemekte devamlı konuşur ,yerinden kalkmak ister

          5 öğün yedirilmelidir

Bir günde neler yemeli


          1 bardak süt\muhallebi

          2 yemek kaşığı(et\balık\tavuk) veya bir yumurta

          1\3 bardak portakal suyu /  2\3 domates suyu

          3 yemek kaşığı sebze

          2 dilim ekmek

          2-3 yemek kaşığı tahıl

          3 yemek kaşığı patates

          BİRAZ YAĞ

                                                                                                         Fatma Servet Kuday

                                                                                                         Ya-Pa Çocuk Klüpleri

                                                                                                         Eğitim Koordinatörü

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder