EBEVEYNLİK
YÖNTEMLERİNİZ NELERDİR?
Aşağıdaki anket sizin ebeveynlik yöntemlerinizi belirleyip, bu işe nereden başlamamız gerektiğini saptamamız için hazırlanmıştır. Daha iyi bir ebeveyn olabilmek için, şimdi nasıl bir ebeveyn olduğunuzu anlamamız gerekir. Kendinizi tarafsız olarak değerlendirmeniz çok zordur, bu anket size yardımcı olacaktır.
Aşağıdaki anket sizin ebeveynlik yöntemlerinizi belirleyip, bu işe nereden başlamamız gerektiğini saptamamız için hazırlanmıştır. Daha iyi bir ebeveyn olabilmek için, şimdi nasıl bir ebeveyn olduğunuzu anlamamız gerekir. Kendinizi tarafsız olarak değerlendirmeniz çok zordur, bu anket size yardımcı olacaktır.
Her bir soruyu
okuduktan sonra, o durumda yapmanız en olası olan davranış biçimini seçin.
Kendi çocuğunuzla, örnekteki çocuğun yaşı aynı olmasa da, ne yapardınız işaretleyin.
Doğru olduğunu
düşündüğünüz cevabı vermeyin. Kendinizi oradaki durumun içinde varsayıp, sizin
davranışınızı en iyi yansıtan cevabı seçin. Cevaplarınızı kimseye göstermek
zorunda değilsiniz. Bu anket, sadece kendi ebeveynlik yöntemlerinize dürüstçe
bakabilmeniz ve hangi alanlarda değişikliğe ihtiyacınız olduğunu saptamanız
için hazırlandı.
Cevaplarınızı bir kâğıda
kaydedin. Anketi bitirdikten sonra, puanlarınızı nasıl belirleyeceğinizi
açıklayacağım. Anket şu andaki ebeveynlik yöntemlerini belirlemek ve bunları
daha olumlu yönlere kan alize etmek konusunda size yardımcı olacaktır. Eğer
eşiniz varsa, her ikinizinde ayrı ayrı anketi cevaplayıp , daha sonra
karşılaştırmanız doğru olacaktır.
Anket: Ebeveynlik Tarzınız Nedir?
1. Çocuğunuz, büyük bir süpermarketteki unlu mamuller bölümünün ücretsiz olarak verdiği kurabiyelerden almak için kendini yerlere atıp, ter ter tepiniyor. Siz yemek vakti olduğu için ‘hayır’ dediniz. Herkes size bakıyor, görevli çocuk da kurabiyeyi size uzatmış, gülümsüyor.
A. Kurabiyeyi almasına izin verirsiniz.
B. Elinden tutup onu uzaklaştırırken, onu ikna etmeye çalışırsınız. “ Tatlım, kurabiyeyi çok istediğini biliyorum. Birisi sana bir şey teklif ettiği zaman onu reddetmenin zor olduğunu da biliyorum. Ama birazdan yemek yiyeceksin ve bu kurabiye iştahını kapatacak. Evde yemekten sonra bir kurabiye yiyebilirsin. Lütfen artık ağlama.”
1. Çocuğunuz, büyük bir süpermarketteki unlu mamuller bölümünün ücretsiz olarak verdiği kurabiyelerden almak için kendini yerlere atıp, ter ter tepiniyor. Siz yemek vakti olduğu için ‘hayır’ dediniz. Herkes size bakıyor, görevli çocuk da kurabiyeyi size uzatmış, gülümsüyor.
A. Kurabiyeyi almasına izin verirsiniz.
B. Elinden tutup onu uzaklaştırırken, onu ikna etmeye çalışırsınız. “ Tatlım, kurabiyeyi çok istediğini biliyorum. Birisi sana bir şey teklif ettiği zaman onu reddetmenin zor olduğunu da biliyorum. Ama birazdan yemek yiyeceksin ve bu kurabiye iştahını kapatacak. Evde yemekten sonra bir kurabiye yiyebilirsin. Lütfen artık ağlama.”
C.
Onu elinden tutup ya da kucağınıza alıp, sessiz bir köşeye ya da arabaya
götürerek, bir süre sakinleşmesini
bekler, markete geri dönersiniz.
D.
“ Bunu sana almayacağım. Sen çok kötü bir kızsın.” diye bağırırsınız. Poposuna
bir tane vurup, “ bu davranışını derhal
kes, küçük hanım.” dersiniz.
2. Mutfakta yemek hazırlıyorsunuz.
Çocuklarınız içeride bir oyuncak için kavga ediyorlar. Birden bir çığlık ve
ağlama sesi duyuyorsunuz. Biri “benim oyuncağımı aldı” diye bağırıyor, diğeri
“o başlattı” diye ağlıyor.
A. Kendi
kendinize “ bu çocuklar neden birbirleri ile geçinemezler?” diye söylenirsiniz.
B.
Ayrıntıları dinleyip, hatalı olanın doğru davranmasını sağlarsınız
C.Kendi
aralarında sorunu halletmelerini önerirsiniz.
D.Birini
( ya da her ikisini de ) biraz ara vermeleri için odalarına gönderirsiniz.
3. Çocuğunuz bahçede oynamak istiyor. Yemek
vakti olduğu için izin vermiyorsunuz. “ Lütfen !” diyor. Siz yine “ hayır”
diyorsunuz. “ Söz veriyorum, sadece 10 dakika sonra geleceğim. Saatim de var.
Hemen yakında oynayacağım. “ Lütfen?”
A.
“ Tamam, ama 10 dakika sonra burada olacaksın” dersiniz.
B.
Çocuğunuza, yemek zamanı olduğunu ve ne zaman yemekten önce dışarıda oynamaya
izin verseniz, sofraya geç gelindiğini, yemeğin soğuduğunu ve herkesin sofrada
birlikte olmasını istediğinizi açıklıyorsunuz. Çocuğunuz yemek vaktine daha 15
dakika olduğunu ve hemen arka bahçede oynayacağını söylüyor. Bunu mantıklı bulduğunuz
için, “tamam, çağırdığım zaman hemen gel” diyorsunuz.
C.
“ Yemekten sonra oynarsın” diyorsunuz. Çocuğunuz yalvarmaya devam ediyor ve
yine “ yemekten sonra oynayabilirsin”
diyorsunuz.
D.
“ Sızlanmayı kes” diyorsunuz. Çocuğunuz devam ediyor, “ hemen odana git. Söylenmeden,
sızlanmandan bıktım. Bu akşam TV seyretmek yok.” diyorsunuz.
4. Çocuğunuz oyalandığı için okul servisini
kaçırıyor.
A.
Okula kendiniz götürürsünüz.
B.
Okula kendiniz götürürsünüz. Yolda giderken, organize olmanın ve sabahları
belli bir düzen içinde işlerini yapmanın önemini vurgularsınız. Ertesi gün için
daha organize olma sözü alırsınız.
C.
Bu hiçbir zaman olmaz, çünkü sabahları herkesin sıkı bir şekilde uyuyacağı bir
düzen uygularsınız.
D.
“Bu çok oyalandığın için oldu. Şimdi paltonu giy ve okula yürüyerek git.”
Dersiniz.
5. Yeni yürümeye başlayan çocuğunuz, müzik
setinin kontrol düğmelerine dokunmakta ısrar ediyor. Ona sürekli olarak “
hayır” diyorsunuz. Bu mücadeleden
yorulmaya başladınız.
A. Onu görmezden gelirsiniz. Zaten müzik setini
bozamayacaktır.
B. Ona
oyuncak bir müzik seti alırsınız.
C.
Müzik setini daha yukarılarda bir yere kaldırırsınız.
D.
Sete her dokunduğunda eline vurursunuz. Ona dokunmamayı öğrenecektir.
6. Çocuğunuz 6 yaşında. Her zamanki gibi,
oturma odasına girdiğiniz anda bütün oyuncaklarının odanın her tarafına
dağılmış olduğunu görüyorsunuz. Bu dağınıklıktan çok sıkıldınız artık.
A.
Derin bir nefes alıp, odayı toplamaya başlarsınız.
B.
Çocuğunuzu karşınıza alıp, bu dağınıklık içinde daha fazla yaşayamayacağınızı
söyler ve bu problemin çözüm yollarını önermesini istersiniz.
C.
Çocuğunuza “ oyuncakların yeri oyuncak kutusu, kitapların yeri de kitaplıktır.
Bu odayı yemekten önce toplamanı istiyorum” dersiniz.
D.
Bir çöp poşeti alıp, oyuncakları içine doldururken bir yandan da, “Artık yeter!
Bunların hepsi çöpe gidiyor” diye bağırırsınız.
7. Saat akşam 11.30 ve 10 yaşındaki çocuğunuz
uyuyor. Köpeğinizin hala beslenmediğini veya dolaştırmaya çıkarılmadığını fark
ediyorsunuz. Bu her gün yaşadığınız bir problem.
A.
Çocuğunuzun ne kadar sorumsuz olduğunu söyleye söyleye, köpeği besler ve dışarı
çıkarırsınız.
B.
köpeği besler ve dışarı çıkarırsınız. Ertesi gün çocuğunuzla köpek beslemenin
yükümlülükleri hakkında konuşursunuz.
C.
Köpeği besler ve dışarı çıkarırsınız. Ertesi gün çocuğunuzun günlük bir problem
hazırlanmasına ve bu işleri yapmadığı zaman katlanacağı sonuçları da programına
koymasına yardımcı olup, planı uygulamasını sağlarsınız.
D. Çocuğunuzu
uyandırıp, “ derhal gidip köpeğini
besleyecek ve dolaştıracaksın! Bu
işleri senin yerine yapmak zorunda kalmaktan bıktım usandım” dersiniz.
8. 8yaşındaki çocuğunuzun balığı beslenmediği
için öldü. Balığı beslemek çocuğunuzun sorumluluğundaydı. Çocuğunuz divanın
üzerinde için çeke çeke ağlıyor.
A. “
Lütfen ağlama tatlım. Sana iki tane yeni balık alacağım.” dersiniz.
B. Balığı çocuğunuzun yerine beslemediğiniz için
suçluluk duyarsınız.
C.
Çocuğunuzun yanına oturur, “ insanın beslediği hayvanını kaybetmesi çok üzücü,
biliyorum” dersiniz. Ona üzüntünüzü gösterir, fakat bunun öğrenmesi gereken bir
hayat dersi olduğunu düşünürsünüz.
D.
“ Belki bu sana sorumluluklarını yerine getirmen gerektiğini hatırlatır. Eğer
balığı besleseydin, ölmezdi.” dersiniz.
9. 10 yaşındaki çocuğunuz, bu ay içinde
ikinci kez okul defterini kaybediyor.
A.
Ona yeni bir defter alır, daha dikkatli olmasını söylersiniz.
B. Onunla
sorumlulukları hakkında konuşur, yeni bir defterin maliyetinden bahseder,
eşyalarına nasıl sahip olacağını öğretirsiniz. Daha dikkatli olacağına dair söz
alırsınız.
C. Bir
süre kağıtlara yazmasını ve yen bir defter için harçlığını biriktirmesini
isteriz.
D. TV
seyretmek veya dışarıda oynamak gibi bir ayrıcalıktan mahrum edersiniz.
10. 17 yaşındaki oğlunuzun arkadaşlarının
çoğu kulaklarını deldirtmiş ve şimdi gururla küpelerini gösteriyorlar. Oğlunuz
da bunu yapmak istiyor.
A. Her
dediniz, ama o yine de yaptı.
B. Hayır
dediniz, ama o her gün tekrar soruyor. Aile toplantılarında, okulda
takmayacağına ve çok küçük bir küpe olacağına dair söz veriyor. Siz de tamam
diyorsunuz.
C.
Ona, bu fikri hiç sevmediğinizi ve bunun nedenlerini açıklarsınız, fakat kendi
kararlarını kendisinin vermesi gerektiğini söylersiniz.
D.
Kesinlikle yasaklarsınız. Sizin oğlunuz küpe takamaz!
11. Cumartesi günü dışarıda yağmur yağıyor ve
6 yaşındaki çocuğunuz dışarıya çıkıp, su birikintilerinin içinde oynamak
istiyor.
A. Ona hayır diyorsunuz. Komşu çocuklarının da dışarıda olduğunu, çok dikkatli olacağını, havanın çok ılık olduğunu ve yağmurun da sadece çiselediğini söylüyor. Kabul ediyorsunuz.
A. Ona hayır diyorsunuz. Komşu çocuklarının da dışarıda olduğunu, çok dikkatli olacağını, havanın çok ılık olduğunu ve yağmurun da sadece çiselediğini söylüyor. Kabul ediyorsunuz.
B. Yağmur yağdığını ve dinene kadar beklemesi
gerektiğini söylüyor, onu oyalayacak başka bir şeyler buluyorsunuz.
C.
“Olur. Ama lütfen, bir havluyla kuru kıyafetlerini, geldiğinde kullanmak üzere,
kapının önüne hazırla” diyorsunuz.
D.
“ Aptallık etme, dışarıda yağmur yağıyor. Git içeride oynayacak bir şeyler bul”
dersiniz.
12. Odaya girdiğinizde 3 yaşındaki
çocuğunuzun duvara yazdığını görüyorsunuz.
A.
“ Oh, Tanrım! Ne yaptın? Şimdi bunları nasıl temizleyeceğim? Ev sahibi de
kimbilir ne söyleyecek? Duvarlara yazmaman gerekiyor. Şimdi ben bunları
temizlerken sen içeride oyna” dersiniz
B.
“Bu ne felaket! Seni burada kağıt vermeden, kalemlerle yalnız bırakmak benim
kabahatim. Lütfen bunu bir daha yapma!”
dersiniz.
C.
Kesin bir ifadeyle “ duvarlara değil, kağıda yazarız. Şimdi bir bez alalım da,
şunları beraber temizleyelim” dersiniz.
D.
Eline bir tane vurup, “ Hayır! Sen kötü bir çocuksun!” diye bağırır, onu
odasına gönderirsiniz.
PUANLAMA
Her A cevabınıza 0
Her B cevabınıza 2
Her C cevabınıza 4
Her D cevabınıza 6 puan verin.
Her A cevabınıza 0
Her B cevabınıza 2
Her C cevabınıza 4
Her D cevabınıza 6 puan verin.
Toplam puanınızı
hesaplayın. Aşağıdaki açıklamalardan, sizin puanınızla ilgili olanını okuyun.
Diğer bir gruba yakın bir puan aldıysanız, o açıklamayı da okuyun.( Aslında,
bütün açıklamaları okumanızda yarar vardır. Çünkü hepimiz zaman zaman değişik
gruplara girebiliyoruz.)
0-14
Puan:Hoşgörülü Ebeveyn
Çocuğunuza hayır demeyi genellikle çok zor
buluyorsunuz.Israrlarına pek dayanamıyorsunuz.Çocuğunuz üzerindeki kontrolünüz
az olduğu için kızgın ve hayal kırıklığı
içinde olabilirsiniz.Bu biraz hayatınızı zorlaştırsa da,diğer açılardan kötü
bir ebeveyn veya zayıf bir insan değilsiniz.Sadece bazı yeni beceriler
kazanmanız gerekiyor.Çocuğunuzla iş birliği yapmayı ve yanlış davranışlarla baş
etmeyi öğrendiğiniz zaman,ebeveynlikten ve çocuğunuzla olmaktan çok daha fazla
zevk alacaksınız.Burada biraz durun ve bu kitabı okumak için biraz zaman
ayırın.Açıklanan becerileri kazanmaya çalışın Birkaç ay sonra,ailenizle ilgili
olaylara daha hakim olduğunuzu ve kendi öz-güveninizi kazandığınızı
göreceksiniz.
14-36
Puan:Demokrat Ebeveyn
Çocuğunuzun işbirliğini sağlamaya uğraşıyorsunuz ve bunu bir
ölçüde başarmışsınız.Çocuğunuza eşit haklar tanımaya,adil ve tutarlı olmaya
çalışıyorsunuz.O zaman neden hala daha iyi bir şeyler yapabileceğinizi düşünüyorsunuz? Niye
çocuğunuz hala sık sık yanlış davranışlar gösteriyor?Belki de ebeveynlik
yönteminiz size engel oluyor.Her durumda kusursuz,adil ve mantıklı olmak için
gereğinden çok uğraşıyorsunuz.Çocuğunuzu disipline ederken uzun vadeli
sonuçlarını çok düşünüyor.”Ç ok mu sert davrandım?,çok mu yumuşak davrandım?Bu
yaptığım doğrumu?”diye sürekli kendinizi sorguluyorsunuz.Daha az konuşup,daha
çok hareket ederseniz daha iyi sonuç alacaksınız.Ebeveyn ve çocukların eşit
olamayacağını unutmamamız gerekir.Çocuğunuzun büyüdüğü yıllarda evdeki otorite
siz olmalısınız ve o da bir yetişkin olduğu zaman aranızda oluşması gereken arkadaşlığın
temellerini bu yıllarda atmalısınız.
Çocuğu artık dinleme noktasına getirene kadar,
sürekli nasihat etme veya ders verme demokratik ebeveyn en yaygın olan
eğilimidir.(Çocuğun söylenenleri duymama davranışına
“ebeveyn-sağırlığı”diyoruz.)
Bu kitabı okuyun ve burada sunulan
becerileri deneyin. Birkaç ay içinde,kontrolün sizde olduğunu ve lider
olduğunuzu daha çok hissedecek,çocuklarınızın da size olan saygılarının on kat
arttığını göreceksiniz.
36-50
Puan:Dengeli Ebeveyn
Bu kitabı niye okuyorsunuz? İşinizi çok iyi yapıyorsunuz(ya da
ankete doğru cevaplar vermediniz).Bu konuda kitaplar okumuşsunuz ya da kurs
almışsınız.
Dengeli bir ebeveyn olmak, kendinize
fazla yüklemenize neden olabilir. Çocuk eğitimi konusunda çok şey bilmeniz,kötü
bir gününüzde yaptıklarını başarısız görmenize neden olabilir.Mükemmel
ebeveynlik diye bir şeyin olamayacağını unutmamak gerekir.Sizin genel
ebeveynlik yönteminiz sağlıklı ve üretken.
Sizin için çocuğunuzu yetiştirmekten
daha önemli bir iş yok. Ne kadar çok öğrenirseniz, çocuğunuz için o kadar
yararlı olacaktır. Sanırım,bu kitapta ebeveynlik yönteminizi iyileştirmenizi
sağlayacak çok güzel fikirler ve bazı yeni beceriler bulacaksınız.Ben de, ne
kadar çok öğrendiysem kendimi o kadar güvenli ve yetenekli hissettim.
50-72
Puan: Otokratik Ebeveyn
Sanırım evinizdeki durumu aşağıdakilerden biri anlatacaktır.
Çocuğunuz 15 yaşından küçük ise, çok iyi
bir çocuk .O çok iyi davranıyor,çünkü öyle olması gerektiğini biliyor.Ama
burada bir olumsuzluk var.Ceza korkusu veya ödül beklentisi ile iyi davranışlar
sergileyen bir çocuk, ebeveyni yanında olmadığı zamanlarda da ona yardımcı
olacak öz-disiplini edinemez. Otokratik ebeveynleri olan çocuklar, otoriteye
boyun eğmeyi öğrenirler ve kendilerini ifade etmeyi bilemezler. Onlara her
zaman ne yapmaları gerektiğini söyleyen birisinin varlığına alışmaları onları
yanlış yerlere götürebilir – yanlış gruplara katılmak gibi. Ayrıca, otokratik
tutum ebeveyn- çocuk bağını zedeleyeceği için, etkili iletişim yollarını
tıkayacaktır.
Çocuğunuz 15 yaşından
büyükse, yeni problemlerle karşılaşmaya başlamışsınızdır. Otokratik yöntem
ergenlik döneminde isyanlara neden olacak ve onu bugüne kadar hizada tutmaya
yeten yöntemler artık etkisiz kalacaktır.
Yukarıda anlatılanlar size
uymuyorsa, belki de durumunuz şöyledir: Ebeveynlikten hiç zevk almıyorsunuz. Kendinizi
sürekli çocuğunuza bağırırken veya vururken buluyorsunuz. Hep stres
içindesiniz. Çocuğunuzu ikna etmeye çalışıyorsunuz fakat hep sonunda siz
sinirleniyorsunuz.
Biraz düzeltilmesi ve kontrol
edilmesi gereken doğru fikirleriniz var. Bu kitabı okuduktan ve sunulan
becerileri denedikten sonra, tansiyonunuzun düştüğünü ve ses tonunuzun
azaldığını göreceksiniz. Siz çocuklarınızla, onlar da sizinle olmaktan daha çok
zevk alacak.
ŞİMDİ NE
OLACAK?
Şimdi kafanızda, kendi ebeveynlik tarzınız hakkında bir şeyler şekillenmeye başladı- belki de bugüne kadar düşünmediğiniz kadar çok. Olumlu bir gelişme için, kendi tarzınızı tanımlamak en etkili başlangıçtır. Güçlü ve zayıf olduğunuz noktaları saptarsanız, daha dengeli bir ebeveyn olmak için gerekli değişiklikleri daha kolay yaparsınız.
Şimdi kafanızda, kendi ebeveynlik tarzınız hakkında bir şeyler şekillenmeye başladı- belki de bugüne kadar düşünmediğiniz kadar çok. Olumlu bir gelişme için, kendi tarzınızı tanımlamak en etkili başlangıçtır. Güçlü ve zayıf olduğunuz noktaları saptarsanız, daha dengeli bir ebeveyn olmak için gerekli değişiklikleri daha kolay yaparsınız.
Şimdi eşinizle birlikte anketten
aldığınız puanları karşılaştırıp yöntemlerinizdeki farklılık ve benzerlikleri
tartışabilirsiniz. Disiplin ve beklentiler konusunda ,eşlerin belli bir düzeyde
uzlaşmaları çok yararlı olacaktır. Bu kitabı birlikte okumak, çocuğunuzu
yetiştirmede gerekli uyum ve takım çalışmasını sağlamanız için gerekli tartışma
ortamını yaratacaktır.
Ebeveynlik yöntemlerinizi
geliştirmek için önerilenleri uygulamak ve bazı değişiklikler yapmak için
kendinize zaman tanıyın. Şimdiki yönteminizi bütün bir yaşam boyu edindiğiniz
deneyim, anı ve izlenimleriniz sonucunda kazandınız. Değişmek sabır, tekrar ve
azim ister. Bu değişikliklerin zaman ve çaba harcadığınıza değdiğini düşüneceksiniz.
Kaynakça:Çocuğunuzla
İşbirliği Yapabilme HYB Yayıncılık ELIZABETH PANTLEY
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder